با تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و به منظور دسترسی سریع مشترکین به خدمات شرکت بویژه در موارد فوریتی از جمله حوادث انشعابات و شبکه، قطع آب و افت فشار شماره سه رقمی (تلفن 122) راهاندازی شد. این شماره تلفن با عنوان امداد آب تا سالها صرفا نیازهای فوریتی مشترکین را پاسخگویی می نمود. اما با تغییرات اجتماعی و فرهنگی بتدریج در شرکتهای بزرگ پاسخگویی در سایر زمینهها نیز بصورت محدود و موردی در دستور کار قرار گرفت اما این روند بصورت منسجم و سازمان یافته دنبال نشد و با شرایط با تغییرات مدیریتی و تحت تاثیر سلیقه و نگرش مدیران دستخوش تغییرات متعدد شد. همزمان با جدی شدن بحران آب و سپس موضوع هدفمندی یارانهها، استقرار مرکزی با توانایی بیشتر برای پاسخگویی به نیاز مشتریان مطرح گردید و اولین گام در این زمینه در تاریخ 22/10/89 با دستور مدیرعامل وقت شرکت مهندسی برداشته شد. در این ابلاغ سه موضوع تجهیز و راهاندازی سامانه 122 در مراکز استان برای پاسخگویی غیر فوریتی به مشترکین، واگذاری مرکز 122 به دفاتر روابط عمومی شرکتها و برعهده گرفتن مسئولیت در شرکت مهندسی توسط روابط عمومی عنوان گردید. با این ابلاغ تغییراتی در چارت ها لحاظ شده و اقدامات محدودی برای ارتقای 122 انجام شد اما بعد از مدتی با فروکش کردن موج ایجاد شده روند بازگشت به شرایط گذشته آغاز شد، گام دوم برای ساماندهی 122 در سال 91 برداشته و با دستهبندی شرکتها در سه حالت ضعیف، متوسط و قوی و اعزام تیم کارشناسی به 15 شرکت آبفا و مصاحبه با مدیران عامل، معاونین و مدیران مرتبط و بررسی خدمات ارائه شده اطلاعات لازم برای تدوین نظامنامه جمعآوری شد که نظامنامهای با شرایط سال 1392 توسط مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ابلاغ گردید. با تشکیل کارگروه 122 در دفتر روابط عمومی شرکمت مهندسی ارزیابی از اقدامات شرکتها در سال 92 و 93 انجام شد که ماحصل آن پیشنهاد ارتقای مراکز 122 بر پایه تجربه شرکتهای پیشرو و ارائه خودمات بر اساس نیازهای جدید مشتریان و استفاده از ظرفیت فناوری های نوین بود. در سال 1394 با پیگیری های بعمل آمده توسط کارگروه مرکز تماس روابط عمومی، مدیرعامل محترم شرکت مهندسی دستور تشکیل کمیته عالی برای سازماندهی و استاندارد سازی فعالیت های مراکز 122 با مسئولیت معاون محترم پشتیبانی و با حضور نمایندگان معاونت ها و مدیریت های شرکت مهندسی را صادر نمود. آنچه در ادامه ملاحضه می شود آخرین ویرایش نظامنامه با لحاظ کردن تغییرات مورد نیاز برای ایجاد مرکز جامع تماس در شرکتهای آبفای شهری و روستایی است.
زیرمجموعه